Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

Vad ska du bli när du blir stor?

Av Jennie Written Things - 19 mars 2013 14:43


Hej! 

Att söka till universitetet visade sig vara svårare än jag trodde, betydligt svårare än förra gången när jag var så insnöad på ett och samma ämne. I och för sig är jag det nu också men nu har jag öppnat ögonen och stirrar mig inte blind på just det, tack och lov. Jag gick igenom hela listan med cirkus 3700 PROGRAM mellan A-Ö (!!!) och det var väl inte sådär jättekul, länkade runt 30 utbildningar i ett annat fönster så jag kunde läsa informationen om de i lugn och ro när listan var slut. Aaah vad trist att scrolla... Scrolla... Scrolla....  Det var alltifrån sjuksköterska till jurist, socionom, kostvetenskap, bibliotekarie, psykolog, service management... Jag sållade snabbt ner det till sjutton stycken, sedan tio och efter mycket påläsning fastnade jag tillslut för tre stycken (två och en halv) som jag senare sökte.


Hälsopedagogiska programmet (Gävle) blev det i första hand, får se om jag tycker detsamma om tre veckor när allting ska spikas! Vidare valde jag Hälsopromotion - Kostvetenskap (Göteborg) och Hälsa och Wellness (Karlstad).


Jag har även hunnit med en tripp ner på stan där jag först köpte mig en tjugoårspresent från Johan som jag funderat på och velat prova i flera flera veckor. Och med ett presentkort blev det helt gratis :) Vad det är får ni se när jag fyller år hihi, men jag kan hinta om att det matchar till mina ringar! Sen gick jag på COOP för lite obligatorisk matshopping, jag tycker faktiskt det är kul att handla... synd bara att man har så små armar så man bara orkar bära hem två påsar i taget, fick ringa Johan förra gången då jag handlade mer än jag kunde bära hem haha...

Nu ska jag fortsätta kolla på utbildningar och spela Sims, mannen satte sig precis i soffan efter ett gympass och lägenheten lär snart fyllas med ljud från en annan galax... Senare blir det Biggest Loser, middag bestående av jag-vet-ännu-inte-vad och ett telefonsamtal till farmor och farfar som kommit hem från Uppsala, pappa fick sig nyss ett samtal han också :) Onsdag imorgon och Tupperwareparty hos Catta, lite umgänge med mamma och så på torsdag Mygganlunch med systeryster. Och förhoppningsvis TRÄNING!!!


   





 
 
Emelie Nyman

Emelie Nyman

20 mars 2013 10:37

Hej Jennie! När jag läste ditt inlägg kunde jag bara inte låta bli att kommentera, jag känner verkligen igen din förvirring över utbildningsdjungeln! Det finns så sjukt mycket att välja och nästan alla utbildningar låter så bra på sina beskrivningar.
Mitt tips till dig är att försöka få kontakt med någon som pluggar den utbildning du är intresserad av, då får man mycket bättre koll på vad man egentligen läser.
Jag såg att du kikat lite på Service Management, och det är precis vad jag läser! Andra året med inriktning Health Management på Lunds Universitet. Och när jag ser dina val av utbildningar så förstår jag att min utbildning hade passat dig perfekt; vi läser en hel del hälsopromotion, hur man skapar en hälsosam organisation, hur man leder ett företag med hälsa i fokus, hur man skapar en tillfredsställd personal osv. Om du har några frågor om utbildningen så får du jättegärna höra av dig till mig! Jag vill att andra också ska hitta rätt i sina val av utbildning.

Gå antingen in på vår blogg http://servicemanagement.blogg.lu.se/ och läs mer, eller maila mig på emelie_nyman_@hotmail.com.

Lycka till och hoppas vi hörs :)
/Emelie

http://servicemanagement.blogg.lu.se

Jennie Written Things

20 mars 2013 13:45

Hej och tack så jättemycket för tipsen!

Kul att du hittade hit :) Jag är inte helt säker på vad man gör inom Service Management men att jobba inom hälsa/kost som har med personer att göra är det jag är (för tillfället) mest inne på - men det lät ju faktiskt riktigt intressant! Jag ska absolut läsa er blogg för vidare tips och hör av mig om det uppstår funderingar, tack igen! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards