Alla inlägg under december 2014

Av Jennie Written Things - 30 december 2014 22:26

Igår var det 27 minusgrader på sina håll när mamma skjutsade mig till Kallax. Idag är det plusgrader och regn och jag snackar inte om olika länder eller breddgrader, jag pratar om samma kvadratmetrar jag befunnit mig på till och från den senaste veckan... Det är helt stört.

Vi har fått lite snö vi med men det håller för tillfället på att dugga bort. Solen hann vara framme en stund idag och jag snörde på mig mina nya skor och promenerade in till Täby Centrum. Köpte nyårsmat och spenderade en halva av ett presentkort jag fick i julklapp på Cubus, och sen var det dags för gym med Johan.

Han gjorde korvstroganoff och fixade Sims till mig när jag kom hem igår så därför tänkte jag bjuda honom på riktig finmiddag imorgon (med våra mått mätt). Nyårsafton 2014 och jag får spendera den tillsammans med världens finaste. Ännu ett år till, tänk att vi får påbörja ännu ett år ihop. Vårt fjärde. Fyra år!

Älskade, älskade kompis så skönt det var att komma hem till honom och lägenheten och korvstroffen och... hemma. Borta bra men hemma bäst. Det är verkligen så. Och mitt hem vill jag alltid ha på samma plats som hans.... Alltid.

Av Jennie Written Things - 28 december 2014 12:54


ulen har kommit och gått och en hemresa hägrar i horisonten. Nu har jag varit hemma i en och en halv vecka och det är fantastiskt på alla sätt, men jag börjar faktiskt längta hem nu till Johan och vår lägenhet. Ganska sådär jättemycket. Julafton var underbar, jag fick och gav så mycket fint men det bästa var helt klart att samlas och samtala, skratta och äta gott många gånger om. 


Jag öppnade Johans medskickade klappar på julaftonsmorgonen och ville gråta av lycka och av glädje. I paketet låg en fotobok med bilder från vår resa till Kreta tidigare i vår och oj så fin den var. Så mycket pillande och fixande och jag har inte anat någonting. Jag ska visa lite bilder senare. Dessa små saker som trasslar sig ända in i hjärtat... Jag vill bara krama om honom för alltid. Hemlängtan blir ju inte direkt mindre för den sakens skull! 


Fina, nya träningskläder, min älskade kapselmaskin, Sims, Aktivt Liv-armband och ett spikmatte-set följer med i resväskan och jag lämnar kvar årets sista förkylning och en jul som var fantastisk på många sätt. Nu har jag fyllt på mitt må-bra-konto väl över mätarens högsta punkt och jag tänker vara glad för det, njuta över det. Jag har inte gjort många knop under veckan som gått men det är faktiskt helt okej det med. Plöjt igenom lite filmer, promenerat med mamma, firat julafton med pappa och farmor, farfar och min syster och så blöta hemma hos svärföräldrarna där jag sedan åkte madrass i slalombacken med svägerskan dagen innan julafton och skrattade så mycket att jag fick ont i magen och ilande tandkött av all nysnö som flög in i munnen under vansinnesfärden ner.


Följt av lilla julafton i Piteå, kortspel i mängder och härligt umgänge som avslutning på årets julfirande. Men nu längtar jag efter Johan. Och det är faktiskt helt okej det med.


 






Av Jennie Written Things - 21 december 2014 10:32


S nön faller i mängder. Hemma i Täby skiner solen och är fortfarande barmark. Det var barmark när jag kom hit upp i torsdags - eller rättare sagt fredag morgon, halv två var jag innanför dörren. Sedan började det snöa, och det snöade rejält. Jag satte mamma och bonuspappa i arbete med snöskottning och drog själv på mig raggsockarna och satte mig i soffan med en tekopp. Jag hade ju ändå semester... typ.... Bihålorna känns bättre med Rinexin, hostan hänger sig kvar men nu borde den närma sig sluttampen känns det som ... och dääär kom världens hostattack deluxe, haha.


Jag gick ner på stan i fredags efter att jag vaknat och steg in på Annelis kontor för att säga hej, och vi shoppade lite julklappar och åt en lunch från Wayne's Coffee. Obligatorisk, lågkolhydrat-tacos till middag för min Piteå-familj och sedan Wii-bowling och golf till sent på kvällen. Lördag och ännu en shoppingtur på stan, denna gång med mamma, jag hittade lite smått och gott och lade vissa av dem under granen efter en timmes paketinslagning. Rostas-middag, te och vin och mer Wii-bowling och golf och sedan kortspel med resten av familjen som nu har utökats med en pojkvän till min syster. Och med en övertrött Jennie blir allting roligt och oj vad vi har tränat magmusklerna under dessa dagar och speltillfällen... 


Johan skickade detta klipp till mig med motiveringen "Detta är du när jag kommer hem ifrån jobbet" och jag skrattar hysteriskt så fort jag tänker på det. Med de svajande öronen (mina flätor jag brukar sova i ibland) är det här så spot-on det bara går. Hade jag haft en svans hade jag turboviftat med den när jag hör honom i trappuppgången... oavsett om han varit på jobbet i tio timmar eller nere i tvättstugan i tio minuter. Älskade gris.


Och justja, på tal om grisar. Mina små grisar ringde för att säga hej igår. Först den stora och sedan den lilla. Åh så glad jag blev. "Jennie, hur mår du, Jennie, vad gör du, Jennie, är du frisk snart". Älskade, älskade barn. Må ni alltid ha varandra.


Av Jennie Written Things - 17 december 2014 19:13


Nu är jag redigt igensnorad för fjärde gången på två månader. Jag klättrar snart på väggarna. Jag hade i alla fall försökt göra det om jag haft ork till det, för nu är jag ganska less på att må såhär. Ganska mycket rejält jätteless. Jag har börjat skissa på ett förkylningsdiagram bara för att försöka lista ut VAD det är som gör det innan jag åker till VC på antingen fredag eller måndag.


Blommorna jag stoppat på fönsterbrädan i sovrummet = Allergi? 

Dagisbakterier...

Åker buss istället för att cykla. Det är halt och kallt och jag har ingen hjälm och vill helst inte spräcka käken igen så bussresorna är obligatoriska...

Träna mindre = Taskigare immunförsvar? 

Bihåleinflammation = Förmodligen det jag lider av, återkommande sådana också. Mitt huvud är sååå tungt och jag får stock i snorgångarna när jag böjer mig ner. Aj aj aj. 

Dold halsfluss = Jag tar vad jag får så länge jag får en diagnos och får bort detta.


Vad mer?


Damm? Det går under kategorin "Allergi".

Bara allmänt deprimerat immunförsvar. Vem tusan tycker att detta väder och mörker är roligt? 

Något jag äter som jag inte tål. Också under kategorin "Allergi". Typ... jag vet inte. Gluten? Mjölk? Jag var ett öroninflammationsbarn när jag var liten, och det kan höra ihop med matallergier. Jag ska börja med en mjölkfri månad i januari men det är då det.


För mycket Stockholmsluft. Hurra, kan vi flytta ut på landsbygden nu?!

För lite tid med Johan. Ja, så måste det vara. Jag mådde ju bra i helgen när han var ledig!

Stress. Stressar jag så stressar jag så mycket att jag ibland inte minns vad jag heter. Och det är inte heller bra för immunförsvaret av någon anledning.

För lite sömn. Under vardagarna kan jag inte få nio timmars sammanhängande sömn, snarare åtta eller till och med sju och en halv och mindre. Det kanske gör sitt med kroppen... Att jag inte får nog med återhämtning.

Hormonspiralen...? Kroppen som försöker stöta ut den och som därför får taskigare immunförsvar?


Det kan gå on and on forever. Men jag slutar här. Jag är för trött för att sitta vid datorn och jag ser knappt någonting för min svullna näsa. Den är stor i vanliga fall men nu är den ju elefant-enorm.


På fredag blir det besök hos VC. Först ska jag krama om Johan riktigt riktigt ordentligt, krama om barnen riktigt riktigt ordentligt, packa, vilket jag inte ännu har gjort, och städa, vilket jag behöver göra innan jag far så inte Johan får allt sen när jag är borta. Älskade, älskade du. Nu när jag kryper in i nattlinnet och min nya morgonrock i fleece saknar jag honom sådär extra mycket trots att det bara är en timme kvar tills han kommer hem. Hur sjutton ska jag klara ett helt jullov?


Jag kostade i alla fall på mig ett leende tidigare, solen sken och jag befann mig någonstans mellan förkylning två och tre. Heja, heja!


 

Av Jennie Written Things - 15 december 2014 12:58


Jag hade formulerat ett inlägg i huvudet innan jag satte mig här, men nu när jag tog upp en ny sida finns där inga ord att skriva ner. Det blir ofta så efter de lediga helgerna med Johan, det finns så mycket att säga, att skriva ner, att komma ihåg, att minnas. Trots att han bara var ledig en dag och jag fyra - krasslig liten pojke var min anledning - så hann vi göra en hel del. Lördag kväll och Hobbit 3 - samma datum de senaste tre åren haha. Jag fick storböla i vanlig ordning, speciellt åt det här: 


"If this is love I do not want it, take it from me. Why does it hurt so much?" 

"Because it was real." 


Så simpla ord, men gud vad det gjorde ont i hjärtat under den scenen. Jag satt och bönade för mig själv: "Låt dem få se varandra en gång innan, låt dem få se varandra en gång innan." Och så bara... nä. Eller jo, de fick de ju, men det var inte en bild av den man älskar som man vill minnas för all framtid och inte vad jag önskat så hårt efter. Ja men ni känner ju mig. Ont i hjärtat är bara förnamnet. Usch jag hatar sånt. Jag blir så ledsen, det spelar ingen roll om det handlar om en bok eller en film med fiktiva karaktärer - för mig lever dem precis lika mycket som vem som helst jag möter på stan. Lika mycket som mig.


Sedan slutade filmen och Johan log mot mig sådär jättestort och så kom tårarna igen. Rutinerad biobesökare hej hej. Jag är definitivt inte en sån som bryter ihop mitt på stan över hur vackert det är med julbelysning eller så - det är jag inte - men just olycklig kärlek eller kärlek som inte... får blomma ut tänder varenda sorgepunkt jag har i min lilla kropp.


“She walks in starlight in another world."


 



Av Jennie Written Things - 12 december 2014 20:10


Mitt "nyårslöfte" förra året var avslappning, lycka och optimism, och nu när det nya året (det har gått så himla fort tycker jag, snart är det 2015... hjälp) är i antågande är det dags att fortsätta på samma bana. Jag ska utvärdera hur det har gått lite senare, varför jag lovade mig själv just de tre sakerna, men jag tänkte börja skissa på det nya nu med mindre än tre veckor kvar på året. De är ju inte direkt löften-löften, men grundstenar att alltid ha med sig och sträva efter att uppnå. Mina... mål med de kommande månaderna, kan man nog säga.


Struktur. Jag ska bli mer strukturerad. Det måste jag bli. Det låter simpelt. Struktur har väl alla? Jo, och så även jag - men jag är slarvig och tappar ideligen bort mina saker och räkningarna ligger i femton olika högar och jag far fram som en virvelvind genom huset och det funkar inte, min stackars hjärna får ju aldrig vila. Jag lämnar jeansen i en hög invid soffbordet, tröjan på den redan överbelamrade fåtöljen, sedan gräver jag mig fram till hårborsten och kastar den sedan i klädhögen när jag är klar - eller i hallen, eller på stolen i badrummet (inte toastolen, en vanlig stol - en överbelamrad avlastningsbänk bestående av dassböcker - såna man läser en sida eller två i när man sitter på dass alltså - och tidningar och då och då ett badlakan eller en tröja), så jag får leta ihjäl mig nästa gång jag ska använda den.


Var sak på sin plats. Det måste jag bli bättre på. Allt smink i den här lådan, alla tröjor på den här hyllan, arkivera gamla räkningar i nya mappar som jag lägger någonstans där jag vet var jag har dem, till exempel. Vi har fina förvaringsutrymmen här i lägenheten även om de är få, men allt som egentligen skulle ligga där i, mestadels mina grejer, saker jag använder dagligen, ligger just nu... där de inte ska.


Hälsa. Mitt nya, kortsiktiga mål är att när jag fått ett nytt jobb ska jag köpa mig en ny dator, en lagom morot för att inte ligga på latsidan när det gäller jobbsökandet. Men jag har också ett mål att göra ett allergitest, ett http://www.amodomedical.se/imupro-fodoamnesintolerans. Därför att jag varit i kontakt med en tjej som gjort det testet efter att ha lidit av sin ballongmage trots återhållsam kost i form av glutenfritt och lågt intag av kolhydrater precis som mig. Det visade sig att hon var allergisk, tredje graden, av 62 av 300 matrelaterade saker och att det var därför hon inte fick bukt med sin mage. Till exempel paranötter, havre och svartpeppar, så himla simpelt och löjligt men bra att veta så man kan utesluta det... För hur tusan skulle man annars kunna veta att det är svartpeppar man reagerar på?


Jag skulle så gärna vilja göra testet själv för att ta reda på alla mina "allergier". Men det är inte direkt gratis (fem tusen riksdaler får man punga ut för att göra det då blodproverna skickas utomlands) så innan jag gör det så ska jag, från och med första januari, inleda en eller två mjölkfria månader där jag tar bort alla mejerier. Laktosfritt äter jag redan men magen är inte riktigt glad över det heller, gladast är den när jag inte äter mejerier alls. Kanske är det så enkelt. Kanske behövs det så "lite" för att magen ska stabilisera sig. 


Mina tredjegradens allergier som jag redan vet om och som jag försöker undvika att äta är all sorts lök, curry, chilli, paprika, rotfrukter, gluten, kokosmjölk och all sorts kål... Känns ju inte sådär jättekul. Så ett ImuPro300-test ser jag framemot att göra under 2015, bara för att få vet svart på vitt. Självklart gör ju stress mycket dåligt också, och det är nästa punkt på listan.


Stressa ner. Finna lugnet.  Ja, det är en av byggstenarna i förra årets lista och något som snurrar hela min värld. Om ingenting skulle hålla mig tillbaka, om ingenting skulle finnas på sin plats och Johan inte var hemma och kunde hjälpa mig eller om jag spiller te över tangentbordet på jobbet samtidigt som det ringer och plingar i chatten samtidigt och chefen ropar "Jennie, säljmöte om två minuter!" skulle jag bli galen. Jag skulle sprängas. Men tack vare att jag under året som gått har tagit ett steg tillbaka och andats mig igenom de stressade ögonblicken så är de ögonblicken inte lika stressande. Den stressen jag inte kan hantera får jag försöka släppa taget om, förstå att jag inte är någon superwoman som hinner med trettio saker på tio minuter. Att jag gör så gott jag kan och att det måste räcka med det.


Stress gör ingen glad. Inte mitt humör, inte mitt blodsocker, inte min mage. En lugn Jennie är en koncentrerad, glad och envis liten Jennie som kan visa sig från sin bästa sida och som kan tackla allt. Självklart kan måttlig stress sporra mig, men jag sätter ibland upp för höga murar som jag inte kommer över och så kommer de närmare och närmare och jag får ingen luft, jag kvävs av min egen önskan att bevisa att jag kan visst göra det här, bussen går om tio minuter men det är ingen fara, jag hinner sminka mig och dricka upp min tekopp och borsta tänderna... och så blir jag arg och grinar istället för att jag inte hinner, det går inte, det är omöjligt.


Och så vill jag även hinna med en resa. Lång eller kort. Australien vet ni redan, men också till Island, England, Irland, Skottland, och till Öland igen. Mitt paradis. Mitt lugn. Jag vill forsätta göra det som gör mig glad, tillsammans med den person som gör mig så glad. Jag vill göra det för att jag vill, för att vi kan, och för att det är roligt. 


I underkategorin, som självklart är lika viktig men som jag anser att jag kanske inte ska skriva med risk för att det då blir en hel novell av detta inlägg som ingen, inte ens jag, orkar läsa. Inte direkta mål, men ändå, direktiv åt det håll jag vill sträva efter. Träningen, crossfit, yoga och så milen på under 60 som inte blev nu då jag istället drabbades av tre förkylningar med start i oktober. En egen lägenhet. Ett jobb jag trivs med - självklart. Jag kommer bara på mer och mer saker jag vill skriva, säga, göra, men det får räcka så. Barn? Gifta sig? Inte mål, inte direktiv, men en dröm. En dröm om 2015 eller 2016 eller ännu senare. Jag har ingen brådska. Det har jag inte. Jag är lyckligare än jag någonsin varit såhär, just nu, bara vi två... åh.


Min vackra sambo på väg till julbord med jobbet.

 

Ni kanske såg och ser på omgivningen att det inte är absolut hundra prydligt hos oss just nu, men då ska jag dela med mig av något som någon en gång sade:


"Finns det skit i hörnen så vet man att man kommit till ett kärleksfullt hem."

 

Jag behöver nog inte säga mer än så...... :-)  

Av Jennie Written Things - 10 december 2014 11:25


Hur gammal är man egentligen när man lär sig handling och konsekvens? När man lär sig att det blir ingen efterätt om man bara petar i maten, att det inte blir någon lång lekstund för att tandborstningen drog ut på tiden när man vägrade borsta tänderna, till exempel? Hur gammal - ett? Fyra? Nitton? Sextiofem?


I måndags när jag gick från bussen till jobbet iklädd en TunnelRun-reflexväst mötte jag en man runt fyrtio som jag inte såg förrän han var två meter framför mig. Svart jacka, svarta byxor, svart mössa och svarta skor och väskan i samma kulör. I beckmörkret runt sju på morgonen. Helt galet.


Uppenbarligen hatade han sina barn och ville separera ifrån hustrun och bara längtade tills en bil körde över honom så han slapp fira jul med dem. Det är fan synd på riktigt om BILFÖRAREN som kör på honom och får ALL skuld för att den svartklädda gubben i princip var osynlig. Och så blir det mindre julklappar till bilförares familj istället för att han måste betala allt han äger till staten och till den döde mannens familj som den döde mannen ändå hatade och dog ifrån.


I tisdags, igår, var det ännu fler självmordsbenägna som var omöjliga att urskilja mellan gatulysena på morgonen. Alltså jag snackar om omöjligt för jag såg dem inte förrän vi delade samma lampa. Sex stycken mötte jag, lika svartklädda som måndagens man. Och idag? Imorse? En man med BARNVAGN. Inte en enda reflex varken på sig själv eller vagnen!!! Stackars kvinna som gick och kräktes i nio månader, knöste ut en unge och hade illaluktande mens i åtta veckor efteråt - hennes man bryr sig inte det minsta om det utan vill både ta livet av sig själv och sin son som tack.


Lämna hustrun familjelös på jul. Gör det, bara gör det. Själviska idiot.


Handling och konsekvens. När lär man sig det egentligen? Jag känner ett barn som inte har lärt sig det än och det barnet går i lågstadiet. Jag har blivit kallad sträng, dum, elak, idiot, fuck you dig - ja, det är det nya sättet att säga tydligen - för att jag gör allvar av mina hot. Jag bräker inte bara. Äter man ingen middag får man ingen glass. Punkt, end of story, that's it. Det vet alla. Det borde alla veta. Och ändå blir det ett fruktansvärt liv precis varenda gång....


Men om inte ens medelålders män kan ta ansvar för sina egna liv så kan man inte förvänta sig att barn gör det heller. Barn gör inte som föräldrar säger - använd reflex hjärtat - barn gör som vuxna gör - pappa går ut utan reflex, då kan jag också göra det. 


Eller så är det bara så kulturen är här i stan. Herregud, jag fick sparka till affären och handla mjölk tre kilometer bort när jag var sju för att mamma glömt köpa det när hon kom hem från jobbet. Reflexer och hela julgransbelysningen på armar och ben, och nog gjorde jag vad jag skulle utan att gnälla, för jag visste att utan mjölk blir det ingen korvstroganoff som jag var så evinnerligt sugen på.


Jag satt inte och gnällde och sparkade i väggar och dörrar och slogs med min syster som att det var hennes fel eller slängde med stolen och håret och skrek alla världens svordomar i en och samma mening bara för att jag blev utan korv.


Det gjorde jag faktiskt inte.


För jag förstod kopplingen mellan handling och konsekvens. 


Men å andra sidan.... Det är ju skönt att skylla ifrån sig, att slippa ta ansvar för sitt eget liv och skylla misstagen som händer en på alla andra runtomkring. Leva i någon sorts storstadsbubbla där varken handling eller konsekvens existerar eller spelar någon roll.


 










Av Jennie Written Things - 8 december 2014 15:00


Tio saker jag längtar extra mycket efter just nu:


* Att helgen skulle fortsätta lite längre.

* Lön för att existera, precis sådär som Kardashian-familjen och Paris Hilton får - då skulle jag slippa ha pengaångest nu när julen närmar sig och jag inte kommer jobba något. Bara  kunna sitta här på min lilla rumpa och se hur kontot fylls av pengar bara för att jag andas. Himla trevlig faktiskt.

* En badtunna & en bastu

* Och en eldstad. Att ligga hemma hos Johans föräldrar i Norrbotten framför brasan och se på någon julfilm och dricka glögg och bara vara. 

* Att diabetesen kunde åka på semester och komma tillbaka igen i januari. Jag vet ju att gluten i sig höjer inflammationerna i kroppen och gör en sjuk på lång sikt även om man är utan diabetes i vanliga fall, men bara sådär så jag skulle kunna äta en eller två chokladbitar eller massor av knäck och Janssons och det skulle vara helt okej för min

lilla kropp, och jag skulle inte behöva sova i fyra timmar efteråt för att det höga sockret gör mig så dåsig.

*Dra på sig morgonrocken eller nattlinnet, på med tjocksockarna, håret i en knut och bara mumla runt i mammas hus och äta en lussebulle eller någonting juligt, clementiner, bara för att man ska göra det runt jul.

* Busa i snön med Johan och en hundvalp.

* Att kunna skriva igen, börja skriva på min nya dator som jag inte har.

* Att varva skrivandet med timmar framför Sims & Skyrim.

* Fira jul hemma hos farmor och farfar med pappa och min syster. Det behövs inte mer ord än så. Åh, vad jag längtar!


 


Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards