Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

The importance of smiling

Av Jennie Written Things - 6 februari 2013 12:05

Hej! 

Strålande sol och fjorton minusgrader, träningsvärk i magen/armarna (fast jag körde mest ben???) som heter duga - och ett besök ner på stan ska göras inom de kommande minutrarna. Johan sken upp som en sol och frågade om vi inte kunde gå till biblioteket, mitt tidigare andra hem, haha, så dit styr vi snart kosorna! Åh böcker. Vad jag älskar böcker. Öppna dem. Bläddra i dem. Läsa dem. Läsa dem igen. Hitta böcker man läste som barn och tycka att de fortfarande är helt fantastiska, den där aha-känslan man får när det är skrivet så mycket färre ord än man trodde det var när man läste dem som liten, bara det att fantasin gjorde texten så levande "på den tiden" att man missade att det var en lättläst en med femtio ord på varje sida i princip...


Jag brukar gå runt bland hyllorna, först på barnavdelningen och sen vidare till den vuxna, större avdelningen, stanna vid fantasyungdomsböckerna, sedan vidare till hästhyllan och se om de fortfarande har kvar mina famla favoritböcker och sedan sätta mig med en bok i en fåtölj... medan timmarna bara flyger förbi.


Vilken dröm det hade varit att driva ett bibliotek och inte vara så insnöade och buttra som biträderna där är idag. Samma på Apoteket och vårdcentralen - alla är så bittra, monotona i sitt språk och sätt och utseende, ler man mot dem och säger hej ser de genast nervösa ut. Helt sjukt. jaaaa vad är du här för... jooo på hylla fjorton rad sex...


Hur svårt är det att le? Att verka intresserad av sitt jobb? Jobbkamraterna är de som gör ett arbete roligt att syssla med och att gå till. Hade det inte varit för mina arbetskamrater på Silja så hade jobbet varit kul, visst, men inte hälften så kul som det kunde ha varit. Som jag saknar dem och kommer sakna dem! Bättre än dem finns inte, vi hade en sådan fin stämning, kamratlig, familjär stämning, där alla höll om varandras ryggar i princip. Det fanns såklart undantag, undantag man bara ville skulle försvinna från jordens yta eller åtminstone arbetsplatsens yta, men jag lärde känna så fantastiska människor där och de arton månader jag jobbade för Tallink Silja kommer alltid att betyda något extra tack vare er ♥

   

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards