Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Jennie Written Things - 14 oktober 2013 13:29


Är det något jag älskar så är det te. Lukten av te, smaken av te. Idag när jag tog den vanliga rundan på ICA gick jag med flit förbi te-hyllan och kunde inte låta bli att stanna och lukta. Jag råkade lämna kvar alla mina tesorter hos den gamla hyresvärden, inklusive hennes tre hyllor med te... så jag fick bunkra upp på nytt när vi flyttade hit till Täby. Jag minns när jag fortfarande bodde hemma i huset i Nyborg och vi hade en speciell burk med olika sorters pås-te. Varje gång någon öppnade skafferiet kom den där aromen ut från burken och det kunde lukta apelsin, mint, blåbär, citrongräs, hallon och rabarber på en och samma gång, speciellt under julen då alla dofterna samsades med kaneldoftande chai-te och kardemumma från Mor Annas pepparkakor som pappa alltid köpte med sig hem...


Jag har älskat te ända sedan jag var ett par år gammal. Åtminstone är det vad mamma har berättat. Hon och pappa drack ibland den vanliga Earl Grey med mjölk och socker, på kvällarna minns jag. Och jag ville så gärna smaka, men de sade alltid att det var "vuxendricka" och att jag skulle bli våldsamt kissnödig på natten om jag drack det, och inte kunna sova för att det var uppiggande medel i det. De gånger jag faktiskt fick smutta och kände hur allt det där varma rann ner i magen blev jag helt lyyyrisk haha. Nu sitter jag här med grönt te med smak av apelsin och mandarin och en påse mandariner på soffbordet och lyssnar på Keltisk musik - favoritmusiken. Favoritmusiken och favoritdrycken. Alla andra dricker vin, drinkar eller whiskey, jag dricker te och jag älskar det - rött, vitt, svart, grönt... Svart te på morgonen, grönt te på kvällen. Helt underbart. Och snart ska jag snöra på mig springskorna och ta mig an höstluften och alla de vackra färgerna. Dagen är för fin för att slösas bort. Varje dag är för fin för att slösas bort.


 



Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards