Direktlänk till inlägg 4 april 2013

Nu är det bevisat: Kolhydrater ÄR skadliga för diabetiker!

Av Jennie Written Things - 4 april 2013 10:15

Hej! 


Imorse fick jag ett mail av min moster som verkligen gav mig en riktig aha-upplevelse. Rubriken var: "Normalisera ditt blodsocker och rädda tusentals"  av kostdoktorn.se- den handlade alltså om diabetes. Såhär stod det: 


"Det här är det viktigaste jag skrivit på länge. Som du säkert redan känner till är vården av diabetiker i Sverige en skandal. De får ännu oftast råd att äta kraftigt blodsockerhöjande mat (kolhydrater; pasta, potatis, ris, vitt bröd, vitt mjöl). Precis den mat som bevisligen gör den sjukare och får dem att använda sig av mer medicin. Skandalen påverkar dig: Även om du inte själv har diabetes så finns någon av de 350 000 svenskarna med sjukdomen säkert i din familj eller bland dina vänner.


Dagens kolhydratrika kostråd till diabetiker baseras inte på en enda vettig studie som visat bra effekt. De baseras bara på den numera motbevisade rädslan för fet mat. Det är hög tid att lägga den bakom oss. Så hur kan vi hjälpa till att skynda på frågan, så att inte fler svenskar än nödvändigt blir blinda, dementa eller amputerade på grund av sin urspårade diabetes?"


Alltså jag satt och hoppade upp och ner i soffan med vidöppna ögon, DET ÄR JU DET JAG HAR SAGT HELA TIDEN! Diabetiker mår inte bra av att äta mat som innehåller kolhydrater. Det är bevisat, det gör vi inte, och på artikeln jag tänker bifoga fanns det exempel på vad som händer med insulinmängden när vi stoppar i oss bröd eller pasta. Slutar vi äta mat med högt kolhydratinnehåll behöver vi inte ta ens i närheten av den insulinmängd vi vanligtvis gör, och det gäller alla oavsett om man haft diabetes i femtio år eller fem. Det spelar ingen roll att vi balanserar kolhydratsintaget med mer insulin, kroppen behöver inte så mycket insulin om vi bara skulle skärpa till oss med maten, dessutom ligger kolhydraterna kvar i kroppen länge och bryter ut när insulinet slutat verka - exempelvis på nätterna!


Men det är inte så bara att veta om inte ens diabetesläkare har sagt någonting. Jag fick höra detta det första jag gjorde och jag har läst på så otroligt mycket under de två år som gått sedan den dagen. Varför kan jag inte äta potatis längre? Vad händer om jag gör det? 



Artikeln nämde vidare, och det tänker jag också göra baserat på mina erfarenheter: Vi behöver inte vara rädd för fet mat. Ingen behöver vara rädd för att äta LCHF (low carb high fat). Den "dieten" är inte så populär som den är för att folk svälter när de äter det och tycker att det är vedervärdigt. ALLA som provat LCHF tycker att det är helt underbart, a little bit of heaven och det finns miljoners med recept. Den första veckan är tuff, men sen... sen kommer du undra om du verkligen mådde så bra som du trodde innan. Jag har ALDRIG mått så bra som efter att jag slutade äta kolhydrater, eller drog ner på det så mycket jag kan. Magen är inte längre uppsvälld, jag sover bättre, jag känner mig piggare... och blodsockret är stabilt!!!


Så snälla ni med diabetes, och ni andra som läser detta: Sprid vidare detta budskap. Det är så många drabbade som inte vet om det, som inte vet att de äter fel mat och därför får otroliga blodsockertoppar och dalar... Varför göra sig själv blind, amputerad och se hur organen sviktar en efter en när vi blir sextio för att vi inte åt hälsosamt och bra medan det gjorde skillnad? Ät bra och må bra för din egen skull, för din familjs skull, för dina kommande barn och din man/fru. Snälla. Jag, som kroniskt sjuk diabetes typ 1, ber dig. Om du kan göra skillnad, varför gå en alldeles för säker död till mötes, alldeles för tidigt?

 

Här är artikeln: http://www.kostdoktorn.se/diabetes/?utm_source=Kostdoktorns+nyhetsbrev&utm_campaign=1e183af886-Test&utm_medium=email

 

 

 




 
 
Ingen bild

--

4 april 2013 10:47

Lärkare, sjuksköterskor, dietister och liknande får inte rekommendera LCHF då det inte finns en långvarig studie på vad som händer med kroppen efter långvarig LCHF-diet.

Jennie Written Things

4 april 2013 10:49

Självklart behöver man inte överdosera fettmängden, det går att äta GI också. Men jag tror hellre att jag håller mig till min "diet" än att se kroppsdelar falla av när jag blir sextio.

 
EmiliaDexhav

EmiliaDexhav

4 april 2013 14:18

HejHeejjj, har startat en frågestund på min blogg igen! Gå gärna in och ställ några frågor hade varit super snällt!
Tack i förhand! :)

Ps: Gud så fiin blogg! <3
KRAM

http://nattstad.se/EmiliaDexhav

Jennie Written Things

4 april 2013 15:26

:)

 
Ingen bild

Sofia

4 april 2013 15:59

Det är en myt att läkare inte får rekommendera lchf, socialstyrelsen har godkänt detta eftersom lchf har bevisats ha så många goda effekter och inga kända bieffekter.. Väldigt många inom vården rekommenderar lchf. Bara litet svar till första kommentaren :-)

Jennie Written Things

4 april 2013 19:30

Tack för din kommentar, du har helt rätt! :-)

 
Ingen bild

David

4 april 2013 17:03

Jag måste äta en balanserad kost för att må bra. För mycket kolhydrater ger mig en topp, för lite kolhydrater gör det lågt oavsett. Dessutom ska man komma ihåg att insulin är lite av ett tillväxthormon, man är nog smal som det är. Rubriken är ren och skär lögn. Men kanske inte för dig.

Kostexperter vill ofta träffa sin patient och veta mer, det beror just på att allas kroppar är byggd olika, vissa går upp flera kilon med ett litet överskott, medan andra inte gör det.

Jennie Written Things

4 april 2013 19:31

Du har nog en poäng där. Men för mycket kolhydrater är skadligt hur som helst och det var det jag menade med detta inlägg - äter man massor av sånt varje dag och går med ett för högt socker kommer inte kroppen tacka en...

 
Ingen bild

David

4 april 2013 20:05

Absolut, menade ingenting illa alls. Reagerade mest på rubriken. När man träffar en dietist så ska man ju komma överens vad som funkar bra och köra på det. Jag äter helt vanlig mat, pasta, potatis all möjlig skit. Min smärtgräns går vid pankkakor och palt, då blir det fruktansvärt jobbigt. De gånger jag däremot bara käkar bacon och ägg, då får jag spetsa skiten med en halv liter mjölk för att kunna ta en normal dos insulin utan att få lågt blodsocker.

Jag skulle fullkomligt rasa i vikt utan mina doser, men det kanske inte du gör, för du har hittat din egna kostform som fungerar bra för dig, den ska du fortsätta med, då kommer du må bra :)

Jennie Written Things

4 april 2013 20:21

Ja eller hur, en viss mängd kolhydrater måste man få i sig. Jag får i mig dem genom grönsaker och liknande, men ska jag träna måste jag ladda upp med potatismos ex, annars höjer sig inte sockret mer än till 8.0 och jag blir låg efter en kvart på gymmet.

Palt och pannkakor är hemskt!!! Sockret stiger till månen i princip, fy och fan :( Skönt att du vet vad som funkar för dig, inte för lite och inte för mycket. Det är en vinnande attityd :)

 
Ingen bild

--

4 april 2013 20:41

Alla får så klart äta det dom känner för menar inget annat :) men myt är det absolut inte då jag själv har hört det från en högt uppsatt läkare som bedriver forskning och föreläser om detta. Så absolut ingen myt!

 
Ingen bild

Sofia

5 april 2013 07:22

Tro inte allt du hör --, även om det kommer ur en läkares mun så behöver det inte vara sant. Ta och läs på lite om ämnet istället för att bara förlita dig på andra säger. Många läkare har inte hängt med i utvecklingen, eller vill inte göra det, högt uppsatt eller inte, tyvärr :-)

 
Josefin

Josefin

5 april 2013 10:06

Intressant hur du kan tycka att vissa personer har en vinnande attityd när de vet vad som fungerar bäst för dem själv, med eller utan LCHF. Medan andra personer med precis samma tankeställning har en hemsk attityd enligt dig? Hur får du det att gå ihop?

http://nattstad.se/josefinstromberg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards