Alla inlägg den 10 november 2014

Av Jennie Written Things - 10 november 2014 19:16


Jag har härmed fått den konstigaste kommentaren någonsin. Det äldsta barnet S, som går i tvåan, vände sig till mig imorse när vi skulle klä på oss för att gå till skolan och sade:


"Jo, förresten... Skulle inte du kunna säga att du kommer från Stockholm?"

"Vadå från Stockholm?" sade jag. "Jag kommer ju ifrån Kalix. Vad menar du?"
"Joo men... Jag tycker liksom inte om din dialekt. Du säger så konstiga ord..."

???? "Hur menar du nu?"

"Ja, jo... Alltså... Om någon annan frågar var du kommer ifrån, så snälla, kan du inte säga Stockholm då? Det är liksom så skämmigt att du säger att du kommer ifrån Kalix. Och att du pratar sådär."


Med betoning på Kalix som att det är en könssjukdom. Hahaha. Så jäkla roligt. Jag gick och sade heeejrååå på rungande lidingösvenska resten av dagen. Vitt viiiin och reeeekor, ni vet. Så jäkla roligt. 


Jag kunde ju inte säga att "nej, det kan jag inte, för jag hatar Stockholm" direkt. Man ska ljuga åt barn, inte vara ärliga. Ärlighet är för övrigt någonting jag tänker skriva om lite senare, för jag har lärt mig att om man är ärlig så är man också elak eller avundsjuk. Men mer om det senare.


Jag gillar min dialekt. Det där rullande L:et. Äel:et. Kaaaelix. Äelg. Baggaschluckan. Eljest och nåmen jåå och schvuu och int och ids. Som att jag någonsin skulle byta ut det mot vitt viiin och reeekor. Aldrig över min levande kropp nej. Men jag tyckte det var hysteriskt roligt att hon påpekade det. Att hon skäms över min dialekt för att jag pratar så konstigt. Jag började nämligen skoja med ett par killar i hennes parallellklass häromveckan och de tyckte jag var jättecool. Jag kanske bredde på lite dialektaktigt medan, men ändå. Det är ju så här jag är. 


Hade någon bett mig byta ut mina härliga snygga skor mot uggs för att de tyckte att mina nuvarande skor var fula hade jag ungefär sagt likadant. Uggs är skitfula. Ungefär samma kärlek har jag till Stockholm. De fungerar och de håller mig varma men jag skulle aldrig välja det självmant, aldrig ta på mig dem om jag inte måste. 


Hur uggs och åttaåriga stockholmare och kalixmål hamnade i samma stycke är ett mysterium. Men jag tänker fortsätta säga vars. Jag tänker fortsätta med mitt rullande l. Eller äel, som vi säger. Ni säger Ell. Vi säger Äel. Och vi är ju lite äeljest.


Titta, en tvättäkta norrlänning! Vitt viiin och reeekor kan fara åt skogen. Här är det rensläde och smola och en korvbit till frukost som gäller.


 

Taggar: #kalix #norrbotten #norrlänning #stockholm #skämmigt #dialekt #tal #svenska #tankar #åsikter #krönika #hälsa #träning #lchf #attvaraliteeljest

Av Jennie Written Things - 10 november 2014 09:18


Istället för (eller egentligen vid sidan av) min evinnerliga längtan efter barn så längtar jag nästan än mer efter julveckorna. Det börjar kännas nu i kroppen att det snart är dags, den där rastlösa glädjen över allt man skulle vilja göra inför jul. Jag älskar jul. Att träffa så många människor man inte träffar så ofta - eller egentligen, då man samlas och äter gott och myser och äter lite till. Johan fick nekad semester... Han som verkligen behövt åka hem... Så någonstans där mitt i allt hamnade jag och vet inte riktigt vad jag ska göra. 


Vintern ser osäker ut med jobb om jag inte hittar mig något "riktigt arbete" snart. Men det är ett senare kapitel, just nu är det julen som snurrar runt mina hjärnceller och för alla vettiga tankar dit. Igår skulle jag och mannen baka lussebullar, men vi for på gymmet och sen gjorde vi köttfärsbiffar och köttfärsbullar som vi fryste in, så nu har vi mat i ett par dagar framåt. Vi hann dock inte börja med lussebullarna... Mah... och nu är det måndag och han jobbar 12-20 hela veckan. Och helgen. Äsch då.... 


Jag frågade honom vad han ville ha i julklapp och han sade att han inte skulle bli förvånad om det visade sig bli ett graviditetstest i paketet. Hahaha. Tänk vad mysigt att vara höggravid på en julafton... Klä magen i en fin julklänning och bara gå runt och mysa med släkten och känna alla de där sparkarna och ta emot paket med små, små bebiskläder i och längta, och undra, och se framför sig vem den lilla skrutten egentligen är. Tänk att ha en liten ettåring som springer omkring på jul... Vänder upp och ner på allting... Tänk att se glädjen i en pappas och en morfars ögon över allt den lilla tar sig till, eller en morfar mors (jag får inte säga gammelfarmor)... eller en mormor jag vet skulle avguda varenda liten tomtenisse som jag kom hem med från bb.


Tänk vad mysigt den ändå är att vara två.




Första julen utan dig mormor... Oj vad jag kommer att sakna dig då. Jag ska besöka dig, det lovar jag. Jag ska besöka dig och morfar och tända ett ljus för er. För oss. Jag ska tänka på er. Jag ska minnas er. Ni kommer aldrig att glömmas bort. Aldrig. Finaste fina mormor och morfar.

 

 

Taggar: #längtan #barn #bebis #jul #gravid #julafton #julaftonsmorgon #graviditet #kärlek #mormor #morfar #familj #lussebullar #träning #hälsa #gym

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards