Alla inlägg den 12 november 2012

Av Jennie Written Things - 12 november 2012 23:49


Hej! 

Satt och korrektur-rättade min bok om "Västernäs" (Eller Gysinge herrgård som det är på riktigt) och tänkte söka lite på måfå på internet om det fanns någon tillgänglig information om när det var byggt och så vidare. Ramlade då in på Gefletidningen och en gammal artikel om de nya ägarna av stället - och nog var det lustigt alltid att smacka upp en bild på skärmen på den person som eh, ungefär, finns nedpräntad i en bok mer eller mindre, bara med annan hårfärg och personlighet och diverse annat ihopkok.

Ja han såg ut ungefär som Basshunter, var väl vad jag tyckte var en snygg kille/man 2007-8. Haha. Jag var fjorton/femton år gammal och Boten Anna gick på repeat, eller nåt. Tro fan att man blev lite exalterad när det kommer en helt främmande karl och påminner om självaste Basshunter då, eller? Jag blev det i alla fall, och den herrgården, det värdshuset, var det finaste jag någonsin sett så det första jag gjorde när jag kom hem var att sätta mig vid datorn och påbörja boken om Jasmine och Basshunter. Ungefär, fast ja, Basshunter är ju inte BARA baserad på Basshunter i Gysinge utan bara en mall, som sagt.

Och som den dektektiv jag är så kollade jag upp namnet på Facebook. Hej Basshunter. Du finns med i min bok på sätt och vis, men din herrgård gör det definitivt. Vet du om att den kommer tryckas inom kort? Det känns lite som stöld, faktiskt... Eller inte stöld, men i alla fall någonting ditåt. En levande människa lever på en herrgård, äger en herrgård och bedriver en herrgårdsverksamhet som jag har printat ner på papper. Är inte det människorov...? Även om det inte till fullo handlar om just HONOM, bara hans gård? Och lite av hans utseende? Haha! 

Skulle just vara snyggt att skicka iväg ett meddelande, bara "Hej jo alltså, jag har bott på er herrgård tre gånger och nu är det så att jag skrivit en bok om er och gården, på sätt och vis, och den ska snart tryckas. Ja, bara så att ni är medvetna om det. Tack för mig." Jag hade i och för sig blivit glad om någon hade skrivit en bok där en av personerna delvis baserades på mig - eller mitt utseende, i det här fallet - och mitt hus, men samtidigt känns det lite pinsamt faktiskt...

Han har faktiskt fru och barn, eller i alla fall flickvän och barn. Och jag vill inte att det ska låta som att jag hade någon sorts Basshuntercrush på honom under den kvarten jag såg honom och han gav oss nyckeln till stugan, för det har jag inte och det hade jag definitivt inte heller. Men ska man skriva om ett värdshus i den klassen så måste man ha en huvudperson som man kan relatera till, som verkligen vet vad det handlar om, och det hade jag i den Basshuntern. Han bodde ju där, för tusan. Men undrar just vad han och de skulle tycka om att ha en bok som cirkulerar runt i Sverige som handlar om DERAS värdshus, även om jag bytt namn, plats och år...?

Det är stöld i någon kategori, det känns som det. Kanske borde radera det här inlägget så att jag inte riskerar att det hamnar i fel ögon, för de kanske skulle bli arga eller nåt... 

Jag vet inte, vet inte annat än att jag blev inspirerad av den herrgården och bestämde mig för att skriva en bok om det. Får låtsas om som att Basshunter inte existerar, helt enkelt. För övrigt jävligt töntigt att skriva Basshunter här, i samma inlägg som de kan läsa. Han kanske inte ens ser ut som honom längre, kanske har blivit gammal. Inte lika Basshuntrig som då. De kan få sig en glad överraskning om de kommer över boken någon dag och själva börjar relatera till att, men oj, det här är ju VÅR herrgård! - Vad vet jag? Jag vågar i alla fall inte öppna munnen i det fallet, de kanske som sagt löper bananas om de inser fakta...

 

Av Jennie Written Things - 12 november 2012 13:52

Hej!

Är i Nyborg hos Frida, long time no seen, har inte hunnit umgås sedan resan vi gjorde i princip. Började med att vi skrämde livet ur varandra när jag öppnade dörren till hennes rum och hon började gala som en stucken gris. Lika rädd blev jag och snart skrek vi lika högt båda två haha, Wikströms... ;-)

Nu har jag ockuperat hennes säng och In Flames och diverse musik är på i balgrunden, precis som det ska vara med andra ord. Ledig dag idag, Johan började 07:45 men vi vaknade först vid nio-tiosnåret, alarmet hade inte ringt av någon anledning. Kul... Han ides inte ens rafsa ihop kläderna och fara iväg ut genom dörren som skjuten ur en kanon utan betedde sig som att klockan var sju och inte betydligt för mycket, min fina karl <3

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards