Alla inlägg under januari 2014

Av Jennie Written Things - 8 januari 2014 18:11


Hemma från gymmet och Nightwish spelas för fullt, min favorit Feel For You - tvätten är nere i tvättstugan och blodsockervärdet 5.4 efter en påse cashewnötter. Jag körde en fyrtiofem minuters genomkörare - bål, ben, armar, axlar och var så arg och less när jag kom dit för att jag inte hittade nycklarna hemma, nycklar jag visste att jag stoppat ner i fickan...


Jaha... Jag hittade dem i... ni kommer aldrig gissa rätt... kastrullen. Okej. Jag är fan skadad på riktigt. Jag har stressdemens, jag vet, mitt närminne försvinner när jag blir stressad. Jag kommer knappt ihåg om jag ens packat gymväskan... Jag var vid det laget redo att slänga ut telefonen genom fönstret men jag ändrade mig i sista stund, den dog hur som helst i en plötslig attack av "lågt batteri" fastän det var 46 % kvar när jag senast såg den. Ungefär en tre fyra minuter tidigare nåt sånt. Hmmm... hursomhelst.


Ibland får jag svälja min tunga för att inte säga något smart. Ja, alltså... man kan vara immun mot kunskap och man kan vara korkad i allmänhet. En tallrik pommes frites med en halv coctailtomat, en halv morot och friterad kyckling utan sås är ju knappast det nyttigaste alternativet på marknaden, men då var det en som sade åt den tallriken: "Det där är ju riktigt hälsosamt... jag menar, ingen sås eller fett som gör dig fet liksom, skönt..." Ehm. Vad sade du? Ursäkta mig jag ska bara plocka upp min haka som föll rakt ner i maten. Min fettrika, lågkolhydratiska typ av mat. Eller nej, förresten. Jag ska inte slänga hakan rakt ner i min fettrika mat som gör mig så otroligt jäkla jättefet så det är synd om mig som får ha en sådan stor och fet kropp. Jag ska äta min otroligt fettrika mat som gör mig jättefet. Och jag ska njuta av det.


Låt mig säga en sak. En enda sak bara. Fett eller inte fett, alla gillar olika, men finns det överhuvudtaget någon friskt funtad människa där ute i världen som på riktigt tror att helfabrikat är bra mat? Som tror att köpes pommes frites får dig att bibehålla ett hälsosamt leverne? Det är gott, ja! Det är förbannat gott! Men det är inte speciellt nyttigt tyvärr. Idrottar du inte och har ett stillasittande jobb, då behöver man inte kolydrater i speciellt stor utsträckning... dagens tallriksmodell har blivit så fel gentemot hur lite folk egentligen rör på sig... Midjemåtten växer på hela världen, det går inte att komma ifrån.


Klart det finns någonting negativt med fettrik kost och fördelar med kolhydratkost (fast jag har inte märkt av någonting ännu, varken det ena eller det andra). Ät fett lev flott. Det behöver inte vara smör. Men nötter, ägg, kyckling, korv, kött, avokado, grönsaker, sallad, fullfeta produkter, inte i överdrift, inte som substitut. Bara rätt och slätt bra mat, bra kvalité, och en glad kropp. Prova eller läs på. Yttra dig inte om du inte har någon källa att utgå ifrån. Speciellt inte när du själv äter tunn tunn buljong till lunch och en torr, vit baguette och tror att du är mätt till påsk. För vet du vad? Det. Är. Du. Inte. Amen.



Av Jennie Written Things - 7 januari 2014 19:00


                       

... Ny dator! Vi har precis utökat familjen Teknik med ännu en lattjo liten pryl. En Lenovo y510p, enligt vad jag har förstått en riktig superdator med härligt maddafakking ljud jag dör. Sabaton - Ruina Imperii dundrar på från djupt inuti honom och jag blir nästan mållös över att en bärbar liten skit kan låta sådär. Uppkurad i soffan i Johans julklapps-fleeceponcho försöker jag lära mig den nya manicken då jag misstänker att jag och Leo inte lär få så mycket tid för varandra när Johan kommer hem och tar över honom haha. Men det gör ingenting :) Jag har ingen aning om alla sifferkombinationer och bokstäver huller om buller som beskriver hans prestanda, men bra är han, det har jag sett och känt och läst. Och så är han svart med röd belysning. Och har alla bokstäver och siffror på tangentbordet i precis rätt ordning! Stor och rejäl och en riktig speldator med dubbla vad det då heter så man utan problem får plats med Skyrim, Sims, Photoshop OCH alla andra möjliga mojänger som är bra att ha. Gamermode ON.


Vi åkte emot Märsta tidigt imorse efter en natt med lite sömn, mötte upp en kul kille och fifflade med datorn, blev bjuden på turkiska bakelser och turkiskt te och slog till. Datorn var så gott som ny, använd av en okunnig tjej mest för Facebook... så vi gjorde honom bara rättvisa genom att ta hem honom, vår Le(nov)o ;) Sen var det jobb fram till 17:00, massor att göra nu efter julveckorna så timmarna gick och går rasande fort. Nu ska jag invänta min favoritman, duscha och fortsätta lyssna på Leos sångröst i ett par timmar till. Vi är med dator!



     

Av Jennie Written Things - 6 januari 2014 18:42


2014



I år har jag inga direkta löften, men ledord av hur jag önskar att året ska bli. Eller egentligen hur jag önskar att jag ska tackla alla livets överraskningar som inträffar lite nu och då utan att stoppa huvudet i sanden eller ta till flykten eller bli stressad.  Jag har bestämt mig för att ta hand om mig själv, inifrån och ut. Både nu och inför framtiden. Jag har inte råd att köpa dyra märkesprodukter för hud och hår, men jag har råd att ta det lugnt med en god kopp te och lägga på en ansiktsmask. Ibland kan man lyxa till det, och det är just det jag tänker göra. Boka en massage om jag känner för det. Hellre en massage än en chipspåse och en coca cola eller en tröja jag använder en gång eller ett par högklackade skor jag aldrig använder och så är de pengarna borta för alltid. Investera i sig själv, helt enkelt. Även om det inte är så jätteenkelt alla gånger.


Jag behöver inte köpa dyra grejer som ändå inte fungerar. Mina hudprodukter köper jag på Apoteket och de funkar jättebra och jag tänker försöka kolla efter närodlade, ekologiska produkter i matväg när jag handlar hädanefter. I alla fall en del. Ekologiskt kostar mycket. Men huvudsakligen mycket frukt och grönt och mindre skitprodukter som hel och halvfabrikat. Laga mat från grunden. Mitt "mål" i år är att må bra, inifrån och ut. Hud, hår, träning och kost speglas av varandra. Jag vill må så bra som möjligt. För Johans del. För jobbets del. Och för min del. Främst för min del. I år ska jag njuta. Jag ska leva varje dag. Det är vad jag tänker göra.


Alltså, för 2014: 


Optimism, lycka och avslappning :) 

 

 

 

Taggar: #2014 #årskrönika #mål #ledord #optimism #lycka #avslappning #måbra #hälsosam #livsstil #positiv

Av Jennie Written Things - 4 januari 2014 17:03


Okej, nu kommer de, de tjugo sakerna om mig. efter den tidigare utmaningen av fina bloggkompis Josephine. Jag har haft lite betänketid hehe, det är ju sååå himla svårt tycker jag. Nåja, men här kommer de slutligen! Och det tog ungefär en timme att skriva så nu ska jag ta vinglaset och marschera till köket där kött och potatisklyftor väntar. Mitt vin säger jag. Det är mitt vin. Det är ett gott vin. Vitt, rosé och rött, jag har köpt dem alla av samma märke. Nummer 21. Jag drack en hel vinflaska här om veckan utan att bli det minsta påverkad. Nu vet ni det. Det är det enda jag dricker när jag "dricker alkohol". Vin utan alkohol. Tre gram socker. Underbart gott. Nummer 22. Jag dricker inte alkohol för att jag helt enkelt inte vill. Tönt. Nu sparar jag. Jag gör som jag vill. Det har jag alltid gjort. Jag gör det jag mår bra av. Det borde alla göra.



1. Jag kommer att döpa min förstfödde son till Karl i andranamn efter min första villkorslösa evighetskärlek, därför att han betydde allt för mig under min barndomstid och jag värderar den vänskapen mellan ett barn och ett leksaksdjur vädigt högt, jag tycker det är jätteviktigt för barn att ha en sådan "vän".

2. Sen så heter ju Johan också Karl i andranamn och honom vill jag hemskt gärna ha barn med ;)

3. Jag har ett födelsemärke på näsan.

4. Jag är naturligt blond (men det märks ju inte ehehe).

5. Jag har inget poker face what so ever, men jag älskar kortspel.

6. Jag försöker alltid säga vad jag tycker och jag står alltid upp för mina egna åsikter. Tiga är guld men är det någonting jag är missnöjd med så säger jag det direkt. Jag kan inte låtsas.

7. Jag fick diabetes i sep. 2011.

8. Jag har sedan dess ätit lågkolhydratkost (med vissa undantagsperioder) och mår bättre nu än innan jag blev sjuk.

9. Jag äter även laktosfritt och glutenfri mat för att min kropp mår bäst av det.

10. Jag älskar vatten och har tagit massor av sim-medaljer och sim-märken.

11. Jag var trea bäst på 800 meter av alla i hela skolan när jag gick femman. I sexan sprang jag 800 meter på under tre minuter och slog skolrekordet (men det slogs samtidigt av hon som var bättre än mig på det, hon var för övrigt bra i all sport. Det var inte jag.) 

12. Jag har ridit sedan jag var åtta år gammal och alla mina favorithästar har varit vita (skimmlar). Angel, Åskan, Aladdin (vit och svart-skäck) och Ósk.

13. Jag ogillar de flesta bollsporter och älskar kööööött!

14. Jag har aldrig provat röka och snusa. :)

15. Jag tror på attraktion vid första ögonkastet, det är också den enda kärlek jag har upplevt. Om det inte klickar i början, om jag inte attraheras direkt, då kan det heller inte bli något mer från min sida.

16. Jag är hyperallergisk mot katter.

17. Jag blir kär på nytt i min sambo varje gång jag tittar på honom. Jag kan stå mitt i en affär och så ser jag honom i ögonvrån och tänker, jääääklar vilken snygg kille det där är, och blir helt fladdrig i magen... och så efter en sekund ser jag att det är ju min Johan, haha. Och det händer om och om igen. 

18. Jag tål inte mjölk, vitlök, kokosmjölk eller curry.

19. Jag är en HSP - Highly Sensitive Person - och gråter till både filmer, böcker och serier som jag sedan ältar länge efteråt. Jag låg en hel natt och grät åt the Red Wedding och tänkte att hurihelvete kan man göra nåt så grymt, och så var jag så tacksam över att jag hade fått uppleva den kärleken med Johan som mellan Rob och hans hustru... och deras ofödda lillbebis.

20. Jag vill ha fyra eller fem barn.


 

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards