Direktlänk till inlägg 5 januari 2016

Baksidan av de höga, onödiga kraven

Av Jennie Written Things - 5 januari 2016 11:08


Jag vet inte alltid vad det är med min mage. Att det är centrum för alla känslor, likt hjärtat, är klart. Så fort jag blir stressad mår jag illa. Det har jag gjort sedan jag var tretton år och hade min första ångestattack med en helvetesvinter sett i illamåendeskala. Då visade det sig vara laktosintolerans; IBS-relaterat. Happ bara sluta med mjölk. Bättre, men inte helt bra.


Fryser jag mår jag illa. Axlarna åker upp, andningen blir ytlig, snabb, knappt märkbar. Jag vet att kroppen andas av sig själv men ibland får jag verkligen tänka till, när andades jag djupt senast? Och knuten i magen löser sig. Värme, avslappning. Skratt. Bra saltbalans. Tuggummi, det bästa, halstabletter, någonting att fokusera på medan darrningarna och illamåendet tar över tanke och handling.


När jag åt glutenfritt hade jag inte en ångest-/illamåendeattack på nästan ett år. Sedan började jag med bröd igen, och nu får jag dem betydligt oftare. Jag tål mjöl. Tål mjölk (laktosfri), inga test visar på motsatsen. Och ändå.


Att gå till läkaren och säga att man mår illa och är stressad ger ett recept på Omeprazol mot magkatarr. Jag har haft magsår tidigare och mådde skit. Sönderstressad. Kanske är kroppen van att ha höga axlar. Släpper fram illamåendet bara för att det går hand i hand. Jag har en inre stress; absolut ingen yttre. Jag jobbar, får betalt, kramas med Johan, blir älskad av honom, tränar, skriver. Det gör mig lycklig. Fungerande. Glad. Jag har inte magkatarr längre. Men oron finns där. Totalt obefogat. "Om". Tänk om. 


Och det kanske är det som ger mig ångest som ger mig snabb, ytlig andning som ger mig illamående. Att spy är det värsta jag vet. Aldrig känt mig så äcklig och värdelös som då, spelar ingen roll om det bara är luft; kallsvetten rinner, ögonen tåras, huvudet bränner av tankar.


Ibland. Inte ofta. Men ibland. Jag är världens lyckligaste människa som känner efter för mycket ibland. När energin tar slut. När jag inte är den där med tusen bollar i luften fortfarande med välkammat hår, glänsande lägenhet och mat på spisen när Johan kommer hem. Kraven på mig själv kommer från mig själv. Han har inte bett om något av de tre. Han är glad bara jag är glad. Jag måste sluta att ständigt vara alla till lags. Att lyssna på mig själv.


Ja, jag får ångestattacker som tillfälligt sänker mig, förblindar mig, men så fort de passerat ser jag solen, utsikten igen. Skrattar igen. Nästa gång de kommer ska jag tänka "försvinn, jag vill inte ha dig här just nu" och andas. Inte glömma att andas. Jag är ju bara människa. En supermänniska, vem vill inte vara det? Men nej. Vi kan vara det tillsammans. Laga mat, prata, skratta, så kan en av oss plocka i köket och den andra dammsuger hallen efter dagens grus och slask som bosatt sig på mattan och golvet. 


Tillsammans har vi superkrafter. Två halvor av samma mynt. Jag behöver inte göra det ensam. Jag är aldrig ensam. Och jag är inte ensam om att vilja göra det bästa heller. Perfektionistens baksida. Dags att sluta ha så höga krav på mig själv och kunna njuta av lite skit i hörnen. Jag är inte perfekt. Jag vill inte vara perfekt. Jag vill vara så lagom bra jag bara kan. För är jag glad är Johan det. Och hans leende är det finaste jag vet. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards