Direktlänk till inlägg 2 juni 2015

Konstruktiv kritik och att vara en åsiktsmaskin med tyckfrihet

Av Jennie Written Things - 2 juni 2015 17:36


Finns det någon hälsosam kosthållningsgrupp på Facebook där man kan dela recept, frågor och intressanta artiklar eller upplevelser utan att bli korsfäst för sina åsikter? Jag är en åsiktsmaskin, älskar att diskutera, att lyssna, att lära mig, och jag rättar gärna folk när de har fel. Det är inte elakt, det är självklart. Jag skulle inte vilja sitta och säga fel saker under ett helt möte utan att någon sade åt mig att det heter faktiskt inkorrekta saker. Konstruktiv kritik är vad som för oss framåt och vad som utvecklas oss. Självklart kan de sägas på olika sätt. 


Och ibland är man bara irriterad. Tyckfriheten är dock, oavsett sinnesstämning, alltid gällande, även om man inte alltid ber om kritik eller att någon ska säga emot. Oavsett om mottagaren sitter på andra sidan skärmen och himlar med ögonen och skriver massor av arga inlägg är det alltid ok att uttrycka sina åsikter, speciellt för att varna andra för något som andra tror är harmlöst. För oss som är diabetiker, typ ettor med noll eller ytterst lite insulin kvar i kroppen, är det direkt skadligt och farligt att befinna sig i ketos - trots att LCHF-gruppen och deras guru Kostdoktorn förespråkar optimal ketos. 


Det där med ketonerna minns ni? En frisk människa kan ha ketoner utan att det är skadligt. Äter man mindre kolhydrater än kroppen är van vid omvandlar den energi från en annan källa istället, i detta fall fettet, och därför är ketonerna höga = ketos. Men för oss diabetiker kan det innebära syraförgiftning trots ett normalt blodsockervärde och det är skitfarligt. Alltså bör ingen diabetiker, någonsin, utesluta alla kolhydrater och leva på strikt LCHF som gruppen förespråkar. Jag gav en fin, normal input om att likt alla de inlägg där folk måste skriva att "idag åt jag vattenmelon, obs ej strikt" så att nybörjare fattar att vattenmelon inte bör ätas varje dag, bör inläggen - eller det fastnålade inlägget i gruppen - ha en varningstext där det står det ovan nämnda. Typ ett diabetiker bör inte använda sig av ketos-metoden därför att det är ... återigen .... F-a-r-l-i-g-t.


Men nej. Absolut inte. En av admins sade att jag inte visste vad jag pratade om och att jag skulle få en chans till att bättra mig och fatta att ketos är bra för alla "för det säger Kostdoktorn" innan jag åkte ut (?) Samma admin som inte lyder sina egna regler som de är väldigt måna om att vi vanliga döda måste göra  - till exempel det där med att alltid skriva på fotot föreställande ens middagstallrik om man inte äter strikt, så att folk fattar att de inte ska äta så. Att man unnar sig. Att man fuskar, fastän man bara äter helt normalt och njuter av sin middag. Och det höll jag inte med om.


Nu hittar jag inte gruppen i mitt flöde. Det kom upp nya regler där i går. Igen. Att konstruktiv kritik ej får framföras, för att det inte tjänar någonting till. Vill man lämna ska man lämna utan någon kommentar, för det tillför ingenting. Klart som fan det gör, det är ju så man förbättras. Men okej. Det gäller tydligen inte alla. Gör LCHF verkligen folk så hjärncellstomma och arga?


Så finns det någon grupp som inte dödar en för att man äter bananpannkakor (den tjejen blev också borttagen) eller coleslaw med rårivna morötter och som ej innehåller något med lågfett för det är en helt annan åsiktsfull historia, så tipsa gärna. Jag gillar middagstips, hälsosam mat, paleo, raw food, närproducerat och gott kött och svarar gärna på folks frågor, är ganska harmlös och rättar människor som inte ser sina egna misstag. Om någon vill skriva cräm fräche så är det ok. Om någon däremot säger att Netflix nya serie heter Bloodlust, så säger jag att den heter Bloodline. Och Bloodline är bra. Så äre. 


Och. En sak till. Träning är alltid bra, oavsett kosthållning eller livssituation. Man behöver inga springa en mil varje dag, inte lyfta massa vikter, men att äta LCHF när man är tjock för att slippa träna och ändå går ner i vikt är inte bra det heller. Lagom av allt. Kroppen behöver få flåsa lite. Inte bara processera allt socker vi matar den med till frukost, lunch och middag. Bättre kan vi.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards