Alla inlägg den 29 april 2015

Av Jennie Written Things - 29 april 2015 09:56


Saker som jag tänkt på under de senaste dagarna:

 

Varför alla är så taskiga mot varandra i the Bachelor. Jag skulle inte vilja vara tillsammans med en man som snackar skit och baktalar varenda man han ser i rummet bara för att "han ändå kommer vinna allt".  


Varför alla LCHF-are ständigt strävar efter att vara i ketos. Det vill säga när kroppen går på fettdrift istället på för kolhydratsdrift, med väldigt höga ketonnivåer där andedräkten luktar aceton och där hela kroppen rasar ihop vid intag av kolhydrater. Att vara i ketos är ett tecken på svält (insulin- och kolhydratsbrist). Skulle jag ha ett ketonvärde på 8.0 skulle jag vara död eller i det mesta döende. Ju högre ketonvärde, ju troligare är det att man snart kommer drabbas av blodsyraförgiftning. Det kanske inte är riktigt samma för friska människor, men ändå. Jag fattar inte.


Varför alla nya LCHF-are rasar eller inte går ner ett enda kilo i vikt - och sen är så förvånade. Jaaa, få se, hur kommer det sig? Jag äter fem hundra kolhydrater om dagen och har gjort det i fyrtio år och sen dagen efter äter jag tio. Klart att kroppen ställer in sig på svältdrift och därför gör sig av med så många kilon den kan, eller håller hårt i de få den redan har. Börja långsamt, är det någon som hört talas om det? Nej. Och vad folk rekommenderar för att råda bot på det? "Mer fett, dra ner på kolhydraterna". Ok....


Varför det står i reglerna på en LCHF-grupp att "alla vi som äter någon form av lågkolhydratkost är välkomna här med tips och recept" och jag har en halv banan i min smoothie på morgonen, och admin genast säger att jag inte kan rekommendera den till andra för att den inte följer gruppens regler. Ok. Det är fortfarande lågkolhydratkost för mig, står klart och tydligt i reglerna. Men ok. 


Varför det står i samma regler "bilder på godis, kakor och vanliga tårtor etc tas bort på grund av att det kan trigga begäret", när admin lägger upp en bild på Nestlés chokladpuffar och säger att det är okej för att ingen triggas av en sådan bild. Ok... Regler är till för alla tycker då jag... Men ok.


Varför det, i samma grupp, av "experterna" sägs att man inte ska äta mer protein än man vill väga, att man ska räkna och hålla koll på kolhydrater, fettprocent och föra in det i en app. Varför då? Ät och må bra säger jag. LCHF handlar om så ren mat som möjligt och där man varken behöver mäta eller väga eller dissikera någonting av det man gör eller äter. Det finns andra dieter för det. Inom LCHF behöver man inte mäta och väga, det är ju det som är grejen. Men... ok.


Och varför ska jag bara äta ynka 50 gram protein om dagen? Vet ni hur lite det är? En enda bit ryggbiff och sen "ska" jag inte äta varken korv, bacon, mjölk, grädde, broccoli, adra grönsaker, ägg eller ost under resten av dagen. Vad sjutton ska jag äta då? Men ok....


Jag borde kanske omformulera "saker jag tänkt på under veckan" till "saker jag stör mig på att denna grupp sitter och säger till nybörjare". 


Det var en kvinna som bad om förslag på hur hon skulle göra då hon helt tappat orken när hon är ute och springer. Hennes ben är som tegelstenar och hon orkar ingenting, och hon har ett lopp som väntar inom kort. Ta en banan före passet, eller ät rotfrukter till middag dagen innan, föreslog jag - för det brukar fungera för mig, och det är, om man nu måste vara så jävla bajsnödig, inom ramen för LÅGKOLHYDRATKOST som gruppen enligt gruppnamnet och reglerna klart och tydligt förespråkar. 


Då säger samma admin som alltid motsäger sig allt jag gör "Rotfrukter hör inte hemma inom LCHF. Och bananer hör verkligen inte till LCHF och är inget man ska rekommendera en löpare".


Ok................................................


Jag ger mig. Jag vet ju ingenting om det där. Jag har inte diabetes, jag äter inte lågkolhydratkost eller vad man nu kan kalla det, visar man upp en halv sked rårivna morötter blir ju bilden nästan borttagen för att det kan trigga, jag tränar inte och jag springer definitivt inte tre pass i veckan, så jag vet ju ingenting alls egentligen. Sorry, förlåt, my mistake! Jag räknar bara kolhydrater och är i ketos, för det hjälper ju mot allt.


 
 
 

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards