Direktlänk till inlägg 22 april 2015

Om den där vårstädningen som ibland äger rum både utomhus och inombords och ett själsligt förlåt

Av Jennie Written Things - 22 april 2015 10:10


Det är vår ute, och det gamla rensas ut och ersätts av nytt liv som kan få blomstra istället. Jag tror själen och hjärnan ibland är i behov av samma sak. Att få ventilera, även om ingenting är logiskt och ilskan lägger en slags skärpa över alla ord som sägs och som fyller hela kroppen med adrenalin. När adrenalinet försvinner tar den med sig allt det som var gammalt och trasigt och inte längre spelar någon roll, så att även kroppen kan få ta del av vårens pånyttfödelse.


Jag önskar bara att den kunde ta med allt det dåliga samvetet också. Våren har inget dåligt samvete. Det som var trasigt och gammalt, det var trasigt och gammalt och nu är det ersatt med någonting bättre och friskare. Men jag har haft dåligt samvete över saker och ting i hela mitt liv och jag har alltid varit bra på att snacka och jag tror att det gör saken mycket värre. Alla ord som kommer ut ersätts med ett uns av dåligt samvete och sen rasar en hel flod inombords och man tänker att varför i hela helvete sade jag sådär när det var något helt annat jag egentligen menade. När jag inte säger det rakt ut utan lindar in det i massor av gamla och trasiga saker som ingen av oss förstår eller blir klokare utav. 


Vad jag hade gjort för att spola tillbaka tiden. Ta tillbaka tårarna till det ögonblicket när han kramade om mig i soffan, innan jag börjat med vårstädningen jag då kände vad nödvändig. Se hans leende sådär fint och vackert lysa upp hela rummet. Jag hade bara behövt säga "jag vill bara att du lever ditt liv just nu även under tiden du strävar mot din dröm", bara det, den meningen, och bara behövt dammtorka litegrann, polerat upp de gamla och dammiga sakerna långt där inne så att de åter glänste igen. Men nej, istället lades ord på ord och vårstädningen med ommöbleringen blev till ett faktum jag är oändligt ledsen för nu i efterhand.


Han har gett mig den skönaste fåtöljen som går att få, stoppad med alla underbara minnen vi har tillsammans. Han har gett mig ett helt hem, omsorgsfullt målat med sakerna vi har sagt till varandra, alla flamsiga stunder där vi har skrattat tills vi har brutit ihop av tårar. Under fyra år har han varit det vackraste, det bästa, det underbaraste jag vet, och han har aldrig svikit mig, alltid lyft upp mig högt ovan molnen. Så varför den plötsliga vårstädningen utanför det lilla huset dök upp mitt i allt vet jag inte, och det dåliga samvetet river och sliter och jag är så ledsen trots att det är okej, nu, sådär när stormen bedarrat och hans hand mot ens kind är det skönaste som finns. Men alla gör så. Det behövs nog ibland, för att något nytt ska få chansen att ta vid där det gamla rensades ut. Kratta bort löven och se alla knoppar av outslagna blommor inunder som väntar på att få komma fram. 


Aldrig utan dig! 

 

För alltid. För evigt. Förlåt.

 

 


Taggar: #vår #vårstädning #sambo #minman #kärlek #lycka #metaforer #drömmar #resor #resa #berättelse #författare #känslor #vårkänslor #reflektion #älskling #föralltid #förevigt #nallepuh #citat #förlåt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Skapa flashcards