Alla inlägg den 13 oktober 2014

Av Jennie Written Things - 13 oktober 2014 10:05


Detta gör mig så ledsen. Så arg, så irriterad, så frustrerad. Jag har diabetes. Jag har ätit lågkolhydratkost i tre år och mitt långtidsvärde pendlar mellan 42 och 48 (mer än perfekt). Jag behöver inget måltidsinsulin. Jag blir aldrig hög, aldrig låg. Inte om jag inte tagit insulin, för då kan mina värden pendla något alldeles fruktansvärt. Alltså. Varför äta något man som diabetiker inte tål? Varför äta något som man måste ta medicin för att äta, och därefter må dåligt? Ska jag lägga mig ner nu i en halvtimme, ska jag promenera i en halvtimme, planera, räkna... Jag behöver inget sånt. Jag behöver inte planera. Jag äter när jag är hungrig, jag tränar när jag vill. Jag äter finncrisp för att få upp blodsockret innan träning och that's it.


Och jag är inte ensam. Se det här klippet. Gud, det är så klockrent. Det borde vara standard för alla läkare att tänka som den här tjejen. Jag vet inte hur mycket insulin det behövs till en påse godis. Jag skulle inte ens vilja testa. Antingen blir jag jättejättehög i flera timmar efteråt, eller så blir jag låg i flera timmar. 


Minska ner på kolhydraterna om du har diabetes. Det är enkelt. Det är livsavgörande. Varför inte testa allt man kan om man har problem med sin sjukdom? Det är jobbigare att vara förkyld än att ha diabetes. Jag tycker det. Visst kommer det bakslag. Det gör det alltid. Men bara om jag ätit kolhydrater. Äter jag en tallrik pasta så kommer jag må dåligt dagen efter. Det är fakta. Och jag vill ha kvar mina ögon, mina händer och fötter när jag är sextio, så jag äter alltså mindre pasta och mer grönsaker och protein och sås. Enkelt. Det behöver inte vara svårare än så.


Se denna intervju. Bara se den. Se hur störd diabetesvården är idag. Se hur jävla sjukt det är. Se den och förstå varför vi gör som vi gör. Varför vi går emot vården, läkarna. Varför vi kan leva precis som en icke-sjuk.


http://www.kostdoktorn.se/hon-fick-panik-och-sade-att-jag-skulle



Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Skapa flashcards