Alla inlägg den 3 oktober 2014

Av Jennie Written Things - 3 oktober 2014 13:33


Benen, kroppen och sinnet känns lika grådaskiga som de tunga regnmolnen. Ingenting är kul. Jag åkte - ja, åkte, trots att bussturen tar tre och en halv minut - in till Täby Centrum för lite fönstershopping trots att jag inte var sugen. Jag hade mycket hellre velat ligga kvar i sängen, dit jag återvände när jag kom hem från morgonens jobb, och fortsätta läsa på den nya boken. Två och en halv timme senare, efter att ha provat ungefär halva H&M i jakt på "någonting fint" åkte jag hem igen. Påslös. Nästintill påslös, i alla fall.


Sen såg jag att Åsa Romsom har blivit vice statsminister. Då blev jag genast lite gladare. Jag blev inte glad för att hon blev vice statsminister, utan för att jag då gott och väl kunde njuta av min bussresa fram och tillbaka och min Aloe Vera-dryck från Sydkorea, den dryck som tidigare gett mig ont i magen vid vissheten att den inte är det minsta miljövänlig. För Åsa skulle ha hatat det.


Och sen tänkte jag att snälla Sverige, skjut inte statsministern. Vad ni än gör, så skjut. Inte. Statsministern.


Skjuter ni statsministern så tänker jag emigrera. "Jag är ingen vit, heterosexuell man, jag är en människa" och "vi måste få bort det manliga försprånget i världen", citat från Åsa. Jag emigrerar vid minsta försök att kidnappa Lövet och jag menar det. Hon är galen. Det är vad jag har att säga om det hela. Hjälp. Tänk om HON kidnappar honom? Kanske att jag skulle boka en enkelbiljett till ett varmt, annat land, bara för säkerhets skull. 


Men någonting som är kul är att Sven-Erik Bucht, Haparandas kommunalråd, blev landsbygdsminister. Vad nu det är för något. Jag bryr mig inte om titeln, men att Norrbotten får en stor röst över hela den blå huvudstaden och äntligen får höra lite om vad vi bönder tycker, tycker jag är jättebra. Heja Norrbotten. Mer palt till folket. Förutom till Åsa, för hon skulle rynka på näsan och ropa "ursäkta" och se på kocken sådär vad-var-det-jag-sade?-aktigt.


"Vem har lagat maten?" skulle hon fråga.

"Ja, det är Susanne, vår kock, hon är jätteduktig och vi alla tycker så..."
"Jaså, en kvinna. Inser ni hur antifeministiska ni är? Hur trångsynta och gammalmodiga ni är? Skickar kvinnorna in i köket, "där de hör hemma", eller hur, medan männen får stå ute i hallen i kostym och välkomna gästerna? Det är inte ett sånt Sverige jag vill ha. Jag är kränkt. Riktigt kränkt. Ni kan ta er palt och slänga den. Jag äcklas av den." osv.


Ja men om Roger hade gjort palten hade det kanske bara blivit skit av alltihop för män har för stora händer för att göra palt, dah. Det är ett uråldrigt knep. Det vet alla. Små händer gör godare paltar. 


Jag.... stänger... mina... öron nu. Aftonbladet söndermanglar Oppositionen totalt, sågar vartenda ord de säger. Jag orkar inte med det heller. Orkar inte. Vill inte. Vill inte lyssna.


 



Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards