Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

Döm inte allt du ser, tro inte allt du hör - det finns två sidor av allting

Av Jennie Written Things - 20 januari 2014 18:12


Ä ntligen hemma efter en halvdag på jobbet och en halvtimme på gymmet. Jag tränade löpning idag, intervallträning med lutning. Tuuungt! Det var fullt av folk redan vid fyra, men jag ställde in maskinen och tog av mig glasögonen, försvann in i min egna värld med sylvassa piskningar från den inre rösten - du ger inte upp nu, din jävel, du kan det här, det vet jag. Det är svårt att låta bli att jämföra sig med andra när man står där och inte orkar lika mycket eller länge, men idag struntade jag i det, jag var där för min egen skull och för mina egna mål, inte för den spurtande grannens eller hon där borta eller bodybuildern jag såg nere vid de fria vikterna. För min skull. Min. Jennies. 

 

Det är när man börjar jämföra sig med andra som de egna prestationerna faller i bitar. Det är då man tycker att ens framgångar och alla delmål man passerat inte spelar någon roll, "för jag kommer ju ändå aldrig orka lyfta lika mycket som henne, jag kommer ändå aldrig bli så stark..." Det handlar inte om dem. Det handlar inte om någon annan än dig själv. När du står där, sitter, går eller springer, vad vet jag, det du gör på gymmet... då ska du bara lyssna till en röst och det är det där jäkla anammat jag vet finns där inuti oss alla. Den där lilla, lilla rösten som piskar oss, som skjuter ut adrenalin i musklerna, som får benen eller armarna att orka bara lite, lite till. Visst fan duger vi. Var och en gör sina olika saker, lyfter olika, springer olika, men det vi alla har gemensamt är att vi är där för att kämpa. Kämpa för att bli smalare, starkare, snyggare, lugnare... För att få lite ensamtid, för att vinna den där bodybuilder-tävlingen, för att rehabilitera en gammal skada. Alla har sina olika mål och alla är lika viktiga. men framförallt kämpar vi för ett bättre, mer hälsosammare liv. 


Jämför aldrig din resa med någon annans. Du är inte någon annan. Och allting har två sidor. Jag har gått hela helgen och trott att min chef är arg på mig för att jag gick hem i torsdags med låsningen, för hon hade skrivit ett mail om att hon loggar in på min dator för att göra klart vissa, jätteviktiga grejer jag hade på agendan som inte kunde vänta. Så jag har haft ångest hela helgen och kommer till jobbet med svansen mellan benen på måndag, idag, och hon är lika trevlig och gullig som alltid och jag förstår ingenting... så hittar jag ett mail... skickat just före det där jag just beskrev, som på något sätt halkat undan: "Men gumman då!! Klart att du ska gå hem om du har så ont, det är ingen fara! Om du vill kan jag logga in på din användare och hjälpa till med några uppgifter om det är ok? Så sliper du drunkna på måndag!" :)


Döm inte allt du ser. Tro inte allt du hör. Det finns två sidor av allting... av allting. Och tji fick jag för min egen dumhet som inte tänkte på det... bara en hel helg med tankar på jobbet, tänk om... till ingen nytta. Dumt va :) 


 

Har ni förresten hört denna? Den här skivan har gått på repeat så himla många gånger hemma i huset sedan jag fick den av pappa som elvaåring. Lunatica - Fable of Dreams kom 2004 och är fortfarande mitt favoritalbum genom alla tider. De sjunger som ingen annan, om en annan värld, om fantasi och drömmar utan logik. 

 

Taggar: #träning #hälsa #träningsblogg #fitness #lchf #gym #sats #täby #stockholm #lunatica #musik #muskler #tankar #åsikter #ångest #citat #diabetes #diabetiker 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Written Things - 1 april 2018 20:06


Påsken är här och alla barnen Isaksson är samlade med sina respektive. Jag har suttit ute i stugan mot solväggen och halstrat korv med mina nära en förmiddag när solen sken. Ansiktet värmdes upp av vårsol och av deras skratt och historier. Sedan sp...

Av Jennie Written Things - 15 februari 2018 07:57

  Livet rullar vidare. Vi arbetar båda två som förskolepedagoger, lärare, lärarassistenter, elevassistenter, resurs, extra resurs, resurspedagog, fritidspedagog... Vikarier alltså. Det är faktiskt väldigt roligt och man kan i stor mån välja sin ege...

Av Jennie Written Things - 12 februari 2018 19:38

Igår träffade jag en stor valp-Rottweiler som var så fruktansvärt fin med tjock, härlig päls och som tryckte sig mot mig när jag kliade honom på rumpan. Det fick mig att vela ta upp erbjudandet om vaccination mot min extrema kattallergi, vilket går...

Av Jennie Written Things - 3 februari 2018 22:39

Klockan är bara lite över 22 men vi och jag har legat i sängen sedan bastun som blev en lång dusch halv nio. Bastun startade inte, den jäkeln. Eller den startade men den blev inte varm. Så mycket att vänja sig vid och lära sig när man just flyttat in...

Av Jennie Written Things - 2 februari 2018 22:13


Vi tar allt en dag i taget. Även om de mentala listorna är långa, fyllda med text och saker att bocka av en efter en. Jag älskar listor. Alltid gjort. Aldrig varit tillräckligt strukturerad för att ha koll på dem, men vad gör det, listorna skrivs änd...

Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards