Alla inlägg den 9 juli 2013

Av Jennie Written Things - 9 juli 2013 18:24

Hej! 

Nu har jag gjort det igen... irriterat mig på människors okunskap om sin egen sjukdom. Svarar man på frågor om diabetes kan man gärna svara sanningsenligt på dem. Jag skumläste en blogg alldeles just och fastnade på det här "jag äter husmanskost (har diabetes), då jag blivit avrådd att äta LCHF av min läkare för det är inte bra för diabetiker". Tillåt mig att brista ut i ett stort, härligt gapskratt. Jag följer så många fina människor på Instagram, människor med och utan diabetes som alla har en gemensam nämnare - LCHF:ätande. En av tjejerna har diabetes som jag, äter LCHF, det vill säga ett lägre intag av kolhydrater, och hon tar som jag en endaste spruta om dagen... och hon har haft diabetes i femton år! 

LCHF betyder lågt intag av kolhydrater. Inte noll intag, men lite mindre. En potatis mindre. Mer grönsaker än ris och absolut inget vitt ris eller vanlig pasta. Varför är detta så svårt att förstå, att läsa sig på? Jag har "bara" varit sjuk i två år men jag har sökt upp så mycket information jag kan, provat olika grejer för att hjälpa min sjukdom, för att ge mig ett bättre och friskare liv, och jag är knappast beroende av mina sprutor trots att jag har typ ett diabetes.


Äter jag LCHF, lite mindre kolhydrater (en portion om dagen) behöver jag inte ta mitt snabbverkande insulin. Det är samma för mina följare och de jag följer i LCHF-världen, de med diabetes, de säger samma sak. Och påstår man att det är fel har man inte provat själv, påstår man att vi som gör på det sättet tar ihjäl oss själva med den metoden - så är det de som har fel. Jag har aldrig mått så bra som vid LCHF LÄGRE INTAG AV KOLHYDRATER-ÄTANDE, varesig nu eller innan jag fick diabetes. Att få diabetes visade sig vara bland det bästa som hänt mig, jag började ta hand om min kropp än mer, äta och träna rätt, och med den här matkulturen mår jag såååå bra!!! Varför hävdar vissa då i sten att det inte "alls är bra för kroppen", när det uppenbarligen är det? Mitt sockervärde har varit perfekt det senaste året, perfekt som i den bemärkelsen ATT DET INTE SYNS PÅ TESTET ATT JAG HAR DIABETES.

Jag äter en portion kolhydrater om dagen, vanligtvis frukosten, bestående av tex havregrynsgröt, smörgåsar eller müsli, sen äter jag MINDRE av den mängden under dagen. Tio pommes frites, massor av grönsaker, två grillkorvar åt jag till middag, en portion turkisk yoghurt + jordgubbar till lunch och en påse mandlar till mellanmål, och LCHF-bröd till frukost med 3 gram kolhydrater per bit. Sockervärdet håller sig stabilt hela tiden då, det går inte ner och det går inte upp till en dålig nivå. Jag har tagit sex enheter insulin på två dagar och unnat mig en rad Marabou-choklad. 

Och jag mår strålande. LCHF innebär inte att man ska ta BORT alla kolhydrater, bara MINSKA på dem = vilket är superbra för oss med diabetes, som då 1) lever längre, 2) kan minska intaget av snabbverkande insulin, 3) känner sig i bättre mental och fysisk form, 4) inte behöver småäta stora mellanmål hela tiden och 5) känner sig mätt längre. Vad är nackdelen med LCHF? Ingenting. Det finns ingen, bara för att mindre kolhydrater är bra för varje människa. Ät fett, ät inte fett, men du kommer att känna dig betydligt piggare om du minskar på din vita ris-konsumtion. Och det gäller med eller utan diabetes.



Taggar: #lchf #lowcarb #lowcarbhighfat #måbra #diabetes #botadiabetes #mat #hälsosam #livsstil #funderingar #tankar #inspiration  


Av Jennie Written Things - 9 juli 2013 17:15

Hej!

Underbar dag i solen, Stockholm har visat sig från sin bästa sida! Cosmopolitan, MåBra, jordgubbar och turkisk yoghurt i solstolen ute på ängen. Igår bio Despicable Me 2 med sköna gänget och förmodligen Allsång och Skansen ikväll om jag inte tröttar ner mig totalt då jag ska jobba 05:45 imorgon. Just idag känns allt bara fantastiskt :)


Vem är jag?


Jag är som vem som helst och ingen alls. Jag är duglig, ärlig och ironisk. Besitter den skevaste humorn i stan. Författarhjärta. Always.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök efter gamla inlägg

Förfluten tid

Kategorier

En titt i backspegeln

Translate the blog


Ovido - Quiz & Flashcards